מבחן המרשמלו למבוגרים
אף התערבות טכנית לא תספק, אלא אם כן אנחנו מוכנים לעבוד על עצמנו. רגשות הם בלב הדינמיקה הזאת, ההתרגשות והחרדה הנוצרות על ידי מידע חדש הם הדלק שמניע אותנו לקטוע את עצמנו שוב ושוב, וכל שינוי שאנו מבקשים לעשות יהיה תלוי ביכולת שלנו לגשת, להבין ולמנף רגשות אלה ולא להיות מונעים על ידם באימפולסיביות. אין מרשם פשוט לניהול רגש, אבל יש צעדים שאנו יכולים לנקוט : פעילות גופנית סדירה ושינה מספקת הן קריטיות. הרהורים על החוויות שלנו דרך כתיבה ביומן או אימון אישי או קבוצתי יכול לעזור לנו להבין את התגובות הרגשיות שלנו. ואולי ההמלצה הכי חשובה היא מדיטציה, אפילו רק כמה דקות בכל יום הוכחה כבעלת השפעה חזקה על היכולת שלנו לחוש את הרגשות שלנו ולמקד את תשומת הלב שלנו. המטרה של מדיטציית מיינדפולנס היא לא לגרום לנו להרגיש טוב יותר, אלא לגרום לנו להרגיש יותר טוב.
מה הקשר בין מבחן המרשמלו, המוח שלנו והיכולת להצליח בעידן הטכנולוגי המודרני שאנו חיים בו?

מבחן המרשמלו נערך במקור על ידי הפסיכולוג וולטר מישל בשנות ה -1960 המאוחרות בסטנפורד והפך להיות אבן בוחן של הפסיכולוגיה ההתפתחותית . ילדים בגילאי ארבע עד שש, הושמו לבדם בחדר המרוהט רק עם שולחן וכיסא . פינוק יחיד, שנבחר על ידי הילד, הונח על השולחן ( בנוסף למרשמלו, החוקרים הציעו גם עוגיות אוריאו ומקלות מלוחים). נאמר לכל ילד שאם יחכה 15 דקות מבלי לאכול את הפינוק , הוא יקבל פינוק נוסף (2 מרשמלו).
מחקרי המשך עם הילדים מאוחר יותר בגיל ההתבגרות הראו מתאם בין היכולת לחכות מספיק זמן לקבלת פינוק נוסף לבין מגוון ביטויים של הצלחה בחיים, כגון ציוני פסיכומטרי גבוהים יותר. מחקר fMRI משנת 2011 בו השתתפו 59 מהילדים בניסוי המרשמלו המקורי- כעת בשנות ה-40 לחייהם-מצא כי הילדים שבזמנו הראו סבלנות ודחו את הסיפוק המיידי לטובת פרס גדול יותר מאוחר יותר, הראו רמות גבוהות של פעילות מוחית בקורטקסט הפרה- פרונטאלי. ממצא זה חשוב במיוחד שכן מחקרים נוירולוגיים משני העשורים האחרונים הראו כי איזור מוחי זה אחראי על הפניית תשומת הלב שלנו ועל שליטה ברגשות שלנו.
כמבוגרים אנו עומדים מול גרסה של מבחן המרשמלו בכל רגע של ערות, בכל דקה של היום, כל יום. איננו מתפתים ע"י פינוקים מסוכרים אלא ע"י מחשבים, דפי אינטרנט, פלאפונים, טאבלטים- כל המכשירים המחברים אותנו לרשת הגלובאלית של מידע- למידע שעושה עבורנו מה שעשה המרשמלו לילדים במחקר.
מחקרי המשך עם הילדים מאוחר יותר בגיל ההתבגרות הראו מתאם בין היכולת לחכות מספיק זמן לקבלת פינוק נוסף לבין מגוון ביטויים של הצלחה בחיים, כגון ציוני פסיכומטרי גבוהים יותר. מחקר fMRI משנת 2011 בו השתתפו 59 מהילדים בניסוי המרשמלו המקורי- כעת בשנות ה-40 לחייהם-מצא כי הילדים שבזמנו הראו סבלנות ודחו את הסיפוק המיידי לטובת פרס גדול יותר מאוחר יותר, הראו רמות גבוהות של פעילות מוחית בקורטקסט הפרה- פרונטאלי. ממצא זה חשוב במיוחד שכן מחקרים נוירולוגיים משני העשורים האחרונים הראו כי איזור מוחי זה אחראי על הפניית תשומת הלב שלנו ועל שליטה ברגשות שלנו.
כמבוגרים אנו עומדים מול גרסה של מבחן המרשמלו בכל רגע של ערות, בכל דקה של היום, כל יום. איננו מתפתים ע"י פינוקים מסוכרים אלא ע"י מחשבים, דפי אינטרנט, פלאפונים, טאבלטים- כל המכשירים המחברים אותנו לרשת הגלובאלית של מידע- למידע שעושה עבורנו מה שעשה המרשמלו לילדים במחקר.


- להיות מודעים לבעיה.
מודעות לעיתים רחוקות מספיקה להניע שינוי, אבל היא תמיד הצעד הראשון. שאלו את עצמכם: באיזו תדירות אתם בודקים את הטלפון שלכם? האם ההסתכלות בטלפון פוגעת באינטראקציות אחרות? באיזו תדירות אתם מפסיקים עבודה ממוקדת על מנת להסתכל על תיבת הדואר הנכנס שלכם? האם זה שובר את הריכוז שלכם או משפיע על כמות הזמן לביצוע משימות אלה? באיזו תדירות אתם סורקים את הפיד בפייסבוק ? האם בדיקת הפיד מובילה לבזבוז זמן? אנו עומדים בפני מבחן המרשמלו כל הזמן – האם אתם בתחושה שמגיע לכם ציון עובר או נכשל?
- ראו את הכלים שבסביבתכם וקחו עליהם שליטה.
ההפרעות האלה עוררו במכוון על ידי המעצבים של הכלים בהם אנו משתמשים. הכלים הטובים ביותר בהם אנו משתמשים מתחילים להרגיש כמו תכונות של הנוף או אפילו שלוחות של הגוף שלנו; בסופו של דבר אנחנו מאבדים את היכולת לראות אותם ככלים. באילו כלים אתם משתמשים? איך הם מפריעים לכם? איך הם מקלים עליכם להפסיק את מה שאתם עושים? מהן האזעקות וההתראות שאתם יכולים להשבית?
- לנהלו את רגשותיכם וטפחו את היכולת שלכם למיינדפולנס (מודעות).
- אז אם אתם מרגישים חוסר אפקטביות בעבודה, חוסר חיבור לעצמכם ולרגשות שלכם , חוסר יכולת להתמקד ולנהל את הזמן שלכם כראוי פנו אלינו:http://www.coachu.org/
אימון Coaching עוסק בחשיבה תוצאתית (בשונה מחשיבה תהליכית) המגדירה קודם כל מהי התוצאה הסופית, אליה אנו שואפים להגיע בתחום כלשהו ולאחר מכן בוחנת את ההווה ואת המשאבים הקיימים והחסרים במטרה להחליט מהי הדרך הנכונה להשגת התוצאה הרצויה.
בברכה,
איילה פינקוייס וצוות היועצים של coachvision
אסטרטגיה, יעוץ, פיתוח אישי וארגוני (.P.M.A)

מייל: Cvorg1@gmail.com
לקבלת מאמרים הרשמו באתר שלנו:
www.coachu.org
טלפון:09-7655592 פקס: 09-7660640
בקרו בליקדין שלנו
קראו את הבלוג שלנו
הצטרפו לדף הפייסבוק שלי
איילה פינקוייס וצוות היועצים של coachvision
אסטרטגיה, יעוץ, פיתוח אישי וארגוני (.P.M.A)

לקבלת מאמרים הרשמו באתר שלנו:
www.coachu.org
טלפון:



אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה