יום חמישי, 31 במרץ 2016

רוצים לדעת מה באמת קורה במוח שלכם
כאשר אתם מנסים לפתור בעיה באופן יצירתי?
היכן מתרחש תהליך היצירתיות בשלמותו?
המחקר בנושא המוח בשנים האחרונות צובר תאוצה והממצאים הופכים על פיהם את ההנחות הקונבנציונאליות הפשטניות בנוגע למדע המוח של יצירתיות.  תהליך היצירתיות בשלמותו כולל הכנה, אינקובציה, הארה ואימות ומפעיל אינטראקציות רבות של תהליכים קוגניטיביים (מודעים ולא מודעים) ורגשות. בניגוד לדעות רווחות בעבר, מסתבר שההבחנה בין מוח ימני/ מוח שמאלי לא מספקת את התמונה המלאה של יישום היצירתיות במוח. יצירתיות אינה מערבת אזור מוחי מסוים או צד אחד של המוח.
כתלות בשלב של התהליך היצירתי וכן בתוצר המבוקש, אזורים מוחיים שונים מופעלים לטובת ביצוע המטלה. חשוב לציין שבמהלך התהליך היצירתי, רבים מהאזורים המופעלים עובדים בשיתוף פעולה ומגייסים מבנים גם מהצד הימני וגם מהצד השמאלי של המוח.
בשנים האחרונות נאספו ממצאים מחקריים רבים לפיהם קוגניציה נוצרת באמצעות אינטראקציות דינאמיות של אזורי מוח מובחנים הפועלים באופן רשתי בסקאלה רחבה. כתלות במשימה, רשתות מוחיות שונות יגויסו. למשל, בכל פעם שאתה מקדיש תשומת לב לעולם החיצוני, או מנסה לסובב ברוחך עצם פיזיקאלי (לדוגמא הניסיון לפענח איך לדחוס את כל המזוודות לבאגאז'), אזור הקשב הדורסאלי / הרשת החזותית-מרחבית יופעלו. הרשת החזותית-מרחבית  מערבת תקשורת בין שדה הראיה הפרונטאלי והאינטר-פריאטלי סוקולוס:
THE DORSAL ATTENTION / VISUOSPATIAL NETWORK
באופן  דומה, אם המשימה דורשת שימוש בשפה, אזור ברוקה ואזור ווריניקי יופעלו:
THE LANGUAGE NETWORK

אבל מה לגבי הקוגניציה של יצירתיות? על מנת להבין את  התהליך המוחי של יצירתיות נחוצות שלוש רשתות מוחיות רחבות:

רשת 1: רשת תשומת הלב הראשית (The Executive Attention Network)
רשת תשומת הלב הראשית מגויסת כאשר המטלה דורשת ריכוז גבוה ותשומת לב מדויקת כקרן לייזר. רשת זו מופעלת כאשר אתה מתרכז בהרצאה מאתגרת, או עוסק בפתרון בעיות מורכבות וחשיבה הנשענת על זיכרון העבודה. הארכיטקטורה הנוירולוגית הזו מערבת תקשורת יעילה ומהימנה בין האזורים הלטראליים (חיצוניים)  של הקורטקס הפרה-פרונטאלי והאזורים האחוריים של האונה הפריאטלית.
GREEN= THE EXECUTIVE ATTENTION NETWORK; RED= THE IMAGINATION NETWORK


רשת 2: רשת הדמיון (The Imagination Network)
רשת הדמיון מעורבת כאשר "בונים סימולציות מנטאלית דינמיות המבוססות על ניסיון העבר של האדם, כפי שמופעלות בעת היזכרות, חשיבה על העתיד ובאופן כללי בעת דמיון פרספקטיבות אלטרנטיביות ותרחישים אפשריים בהווה". רשת זו מופעלת גם בקוגניציה חברתית, למשל, כאשר אנו מדמיינים מה האדם האחר חושב. רשת הדמיון מערבת אזורים בעומק הקורטקס הפרה-פרונטאלי והאונה הטמפוראלית (האזורים המידאליים- מרכזיים) וכן תקשורת עם אזורים חיצוניים ופנימיים של הקורטקס הפריאטלי.

רשת 3: רשת הבולטות (The Salience Network)
רשת הבולטות מנטרת ללא הפסקה אירועים חיצוניים ואת זרם המודעות ובאופן גמיש מעבירה את המידע הבולט ביותר והחשוב ביותר לפתרון הבעיה. הרשת מורכבת מן האזור הדורסאלי האחורי סינגולט קורטיסס [dACC] ומאינסולאר האחורי [AI] והכרחית למעבר הדינמי בין רשתות.

THE SALIENCE NETWORK

מדע המוח של קוגניציה יצירתית: אומדן ראשוני
המפתח להבנת מדע של היצירתיות מתבסס לא רק על ידע לגבי הרשתות המוחיות, אלא גם בהכרה שדפוסים מוחיים שונים מופעלים ומופסקים בשלבים השונים של התהליך היצירתי. לעיתים, יצירתיות יעילה נגרמת עקב שיתוף פעולה בין הרשתות, ולעיתים שיתוף פעולה שכזה עלול לעכב את התהליך היצירתי.
במאמר סקירה רקס יונג ועמיתיו מספקים אומדן ראשוני לגבי מיפוי הקוגניציה היצירתית במוח האנושי. לדידם, אם ברצונך לשחרר את האסוציאציות שלך, עליך לאפשר למוחך לנוע בחופשיות, לדמיין אפשרויות חדשות ולהשקיט את הביקורת הפנימית. מומלץ להפחית את הפעלת רשת תשומת הלב הראשית  ולהגביר את ההפעלה של רשת הדמיון ורשת הבולטות. המלצות אלו אומתו לאחרונה במחקר על נגני ג'אז וראפרים. במחקר האמנים עסקו באלתור מוזיקאלי יצירתי ובסריקת מוחותיהם התגלה כי רשתות הדמיון והבולטות פעלו חזק יותר מרשת תשומת הלב. עם זאת חשוב להחזיר לפעילות את רשת תשומת הלב ולהעריך את הרעיונות היצירתיים.

במאמר זה הצגנו בפניכם מה  קורה במוחנו במהלך תהליך היצירתיות ואת הרשתות המוחיות שמופעלות בעת עיסוק בפתרון בעיות יצירתי. במאמרים הבאים נציג בפניכם כלים להגברת היצירתיות בארגונכם.
אנחנו בקואצ'ויזן מכירים ביתרונות של הבנת התהליכים המוחיים שעומדים מאחורי ההתנהגות שלנו. מעוניינים לשמוע יותר?  פנו אלינו.


בברכה,

איילה פינקוייס וצוות היועצים של coachvision
אסטרטגיה, יעוץ, פיתוח אישי וארגוני (.P.M.A)

מייל Cvorg1@gmail.com:

לקבלת מאמרים הרשמו באתר שלנו:

www.coachu.org

טלפון: 09-7655592 פקס: 09-7660640

המאמר מבוסס על כתבתו של Scott Barry Kaufman  ב  Harvard Business Review-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה